Selasa, 28 September 2010

Majalah Solusi


Semalam sambil jalan-jalan kat kedai taman perumahan, aku terpandang majalah solusi yang aku cari selama ini. Niat jer nak cari tapi tiada usaha memang tak jumpa hehehe :). Aku mula berminat baca majalah ni apabila terbaca di pejabat yang diwakafkan oleh hamba Allah. Aku rasakan artikel dalam ini mengandungi ilmu yang bermanfaat dan aku rasakan amat sesuai untuk orang-orang seperti aku ni yang masih tercari-cari sinar dihujung terowong :).
Isu yang dibincangkan pada keluaran ini adalah berkenaan panjangkan usiaku. Banyak yang boleh diambil iktibar dan pengajaran dari isu yang diutarakan ini. salah satu kenyataan yang paling menarik adalah " Usia umpama harta, jika sedikit mencukupi dan jika banyak dapat menberi manfaat" lebih kurang la. Maksudnya kalau umur kita singkat biarlah mencukupi amalan yang kita kerjakan dan jika ditakdirkan umur kita panjang biarlah ianya memberi banyak manfaat dari keburukan.
Seterusnya diumpamakan juga hidup ini umpama menaiki bas. ada yang naik dahulu turun kemudian dan ada yang naik dahulu turun dahulu. ada yang naik kemuadian turun dahulu dan ada yang naik kemudian turun kemudian. begitulah hidup ini. mungkin kita dilahirkan dahulu dan juga mungkin kita akan diambil oleh Allah dahulu atau kemudian hanya Allah sahaja yang tahu. Sejak kematian sepupu aku baru-baru ini banyak yang aku pikirkan mengenai hal ini. Banyak pengajaran dan iktibar dari kematian sepupu aku itu.
Umur Arwah yang masih muda satu hal. perkara yang aku tak boleh lupakan pengalaman mengebumikan jenazah beliau pada waktu malam. pertama kali aku membantu mengamkat jenazah ke liang lahad di malam yang gelap dan hujan renyai-renyai. sangat menginsafkan. aku terpikir apakah akan aku rasa nanti bila tiba giliran aku yang mana ditinggalkan di tempat yang sempit di malam gelap gelita. Tempat yang kita takut untuk pergi tapi tempat itulah yang pasti kita akan pergi. itu Janji Allah. Baru sekarang aku terpikir sudah cukupkan amalanku untuk dibawa sebagai bekalan kerana setelah kita mati, harta, anak, pangkat dan apa-apa semuanya atas dunia akan meninggalkan kita. Takutnya bila pikirkan hal ini. Aku manusia biasa kekadang lalai dari mengingati MU ya Allah sedangkan KAU tidak pernah melupai hamba ciptaan MU ini.
p/s: thanks to bro Musa kerana minat ko untuk membaca buku telah berjangkit kepada aku. tapi aku nak baca majalah dulu hehehe. betulah kenyataan " jika kita berkawan dengan saudagar minyak wangi kita akan terkena wangiannya sekali dan kija kita berkawan dengan tukang besi kita akan terkena percikan api besinya sekali. (Minat membaca jer. Awek ramai tak leh ikut kot hehehehe)

Tiada ulasan: